بیش از 4 هزار دانش‌آموز افغان در مدارس قزوین تحصیل می‌کنند

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین:

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین گفت: بیش از 4 هزار دانش‌آموز افغان در مدارس قزوین تحصیل می‌کنند که دو مدرسه نبز برای آنها ساخته شده است. به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان قزوين، سالار قاسمی با اشاره به بهره مندی دانش آموزان در فعالیت‌های مدارس اظهاركرد:  معتقدم برای ایجاد نشاط علمی و معنوی در مدرسه باید از ظرفیت دانش آموزان درامور کلاس و مدرسه استفاده کرد. وی افزود: مدرسه فقط یک ساختمان فیزیکی نیست؛ بلکه محیط زنده و پویایی است؛ که بهترین راه برای ایجاد شور و نشاط آموزشی و پرورشی در مدارس، دادنِ مسئولیت به دانش‌آموزان است. مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به ضرورت بررسی آسیب‌های اجتماعی در مدارس خاطرنشان کرد: با توجه به تاثیر زیاد آسیب‌های اجتماعی در کاهش شادابی مدارس، لذا در نظر داریم که جلساتی به صورت شهرستانی با حضور مدیران و کارشناسان مناطق مختلف استان به منظور بررسی تخصصی آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم تا راهکارهای مناسب برای مقابله با مشکلات ارائه شود. وی با اشاره به اهداف آموزش و پرورش استان تصریح کرد: مهم‌ترین تفاوت هدفگذاری آموزش و پرورش استان در سال جاری نسبت به سال گذشته، کیفیت بخشی با اولویت آموزش ابتدایی و نگاه کیفی به فعالیت‌های پرورشی است؛ چراکه آموزش‌های ابتدایی از اهمیت بالایی برخوردار است. قاسمی با اشاره به آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل تصریح کرد: سال گذشته بیش از300 دانش‌آموز که در سن ورود به مدرسه بودند از تحصیل بازماندند که برای جذب همه دانش‌آموزان تاکید شده که با اتخاذ تمهیدات لازم، هیچ دانش‌آموزی بدون معلم در استان وجود نداشته باشد. وی ادامه داد: تقویت مدارس شبانه‌روزی استان برای حل مشکلات مربوط به رفت و آمد دانش‌آموزان و لزوم افزایش اعتبارات از جمله اقدامات برای کاهش آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل است. قاسمی با اشاره به تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در استان عنوان کرد: بیش از4 هزار دانش‌آموز افغان در مقاطع مختلف تحصیلی در استان قزوین مشغول به تحصیل هستند و دو مدرسه نیز برای آنها ساخته شده است. وی با اشاره به بحث هدایت تحصیلی بیان کرد: امسال انتخاب رشته درکشور و استان به خوبی مدیریت شد؛ به طوریکه در رشته علوم تجربی، تقریبا 90 درصد ظرفیت سازی در کنار توسعه متوازن انجام شد. مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: سال‌های گذشته در انتخاب رشته نظر اولیاء، دانش‌آموز، مشاور و دبیر و نتایج آزمون‌ها بسیار اثر داشت؛ اما امسال سابقه تحصیلی دانش‌آموزان برای انتخاب رشته دارای اهمیت بود؛ که براساس آن هدایت تحصیلی انجام می‌شد و خوشبختانه میزان نارضایتی‌ها نیز کم بود. وی گفت: میزان ظرفیت پیش‌بینی شده برای رشته علوم تجربی حدود 3800 نفر، علوم انسانی 3700 و برای رشته‌های کارودانش و فنی و حرفه‌ای به اندازه نیمی از آنها بود که انجام شد.

سند تحول بنیادین